Är det snart dags för flytt? Tänk på att det är viktigt att se till att bostaden du lämnar efter dig är fräsch, fläckfri och redo för de nya ägarna som ska flytta in. Det kan därför vara bra att anlita en städhjälp som är särskilt erfarna inom just det området.

 

Colorful,Cleaning,Products,On,Blue,BackgroundFlyttstädning innebär att man noggrant städar hela bostaden så att varenda yta är fri från smuts och damm. När du anlitar flyttstädning i Linköping ingår bland annat show up garanti för att städningen ska ske enligt överenskommelse. 

 

Genom att låta professionella städare sköta flyttstädningen åt dig får du tid över för inte bara flytten utan vardagslivet i sig. Det är särskilt betydelsefullt för dig med mycket jobb och lite fritid eller med stor familj där du har fullt upp så att städningen inte blir halvdan. Just flyttstädning är väldigt tidskrävande och oftast kan man missa att lägga undan tillräckligt med tid för den. Faktum är att många glömmer bort vidden på städningen och avsätter inte tillräckligt med tid på den.

 

Det är mycket att tänka på när du ska förbereda inför en flytt. Därtill är det även viktigt att tänka på att om flyttstädningen inte sköts enligt standard så kan du bli återbetalningsskyldig. Hyresvärden har rätt att behålla depositionen på bostaden och köpare har rätt att få avdrag på kostnaden av bostaden. 

Hur slipper du att bli återbetalningsskyldig?

Den nya ägaren av din gamla bostad kan i regel bestämma om dennes nya bostad ska vara städad innan inflyttning och de har rätt att kräva att bostaden ska efterlämnas ren och fräsch. Är den inte det och du slarvar så blir du skyldig att betala städningen i efterhand.

 

En deposition lämnas för att säkerställa att en hyresgäst håller bostaden vårdad och fungerar som en ekonomisk säkerhet. Hyresvärden har rätt att behålla depositionen om bostaden förstörts till högre grad än bara slitage, samt slarv vid flyttstädningen. 

 

Du kan undvika att detta sker genom att ha en noga uttänkt checklista för varje rum och vrå. Allt ska rengöras och allt ska se fräscht ut. Detta kan vara mycket svårt att hålla koll på och att anlita flyttstädning är därför att föredra. Och du har även möjlighet att få avdrag på flyttstädningen.

RUT-avdrag vid flyttstädning

Cleaning,Service,Team,At,Work,In,Living,RoomNär du beställer tjänster som flyttstädning så kan du få avdrag där du endast betalar för halva arbetskostnaden. RUT-avdraget sker via Skatteverket och oftast sköter städfirman det åt dig. Avdraget finns till för att alla ska ha råd att anlita tjänster som de behöver. Den 1 januari 2021 höjdes även taket för RUT-avdraget till 75 000 kronor per person och år.

 

En fördel med avdraget är att du kan beställa flyttstädning utan att oroa dig för höga kostnader. Därmed kan du också få den hjälpen du behöver till ett pris som är överenskomligt för hur din ekonomi ser ut. I slutändan behöver du alltså varken oroa dig för att bli återbetalningsskyldig, stressa över att städa varenda vrå i bostaden du lämnar bakom dig eller för att flyttstädningen ska bli alldeles för dyr. Flytten till din nya bostad kommer att gå smidigt och smort.